Przebudują most kolejowy nad Regalicą
Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie zawarły porozumienie z PKP PLK, związane z prowadzeniem prac budowlanych przy zwiększeniu prześwitu mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w 733,7 km.
Wartość prac, które będziemy prowadzić w imieniu PKP PLK jest szacowana obecnie na 301 mln złotych, a środki pochodzić będą z pożyczki Banku Światowego, instrumentu CEF oraz budżetu państwa. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez Wody Polskie. Podpisanie umowy jest kolejnym krokiem w realizacji tego zadania.
Podpisanie dokumentu odbyło się w obecności (online) Wiceministra Marka Gróbarczyka z Ministerstwa Infrastruktury, Wiceministra Andrzeja Bittela z Ministerstwa Infrastruktury, Krzysztofa Wosia – Zastępcy Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą oraz Zbigniewa Boguckiego – Wojewody Zachodniopomorskiego. Ze strony Wód Polskich umowę podpisał Marek Duklanowski Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, PKP PLK reprezentował Prezes Zarządu Ireneusz Merchel.
– Zawarte dziś porozumienie otwiera możliwość przystąpienia do postępowania przetargowego, którego realizacja pomoże nam otworzyć pierwszą w Polsce drogę wodną w ramach korytarza: Morze Bałtyckie - Morze Północne. Dzięki przebudowie mostu nad Regalicą zostanie otwarta droga wodna dla Szczecina i Świnoujścia. Oznacza to szeroki dostęp i nowy sposób transportu, rozwój żeglugi śródlądowej. Podniesienie klasy żeglowności do 5a wg. nowej nomenklatury, pozwala nie tylko na realizowanie transportu. Da to również możliwość skorzystania – już w pełni – ze środków europejskich w ramach TNT (Traseuropejska Sieć Transportowa), do których nie byliśmy dopuszczeni ze względu na to, że Polska nie posiadała dróg tej kategorii, przynajmniej nie w takim obszarze. Dla nas jest najistotniejsze, aby do roku 2023 zakończyć tę inwestycję – czyli przebudować most, który obecnie stanowi miejsce limitujące- powiedział otwierający spotkanie wiceminister Marek Gróbarczyk.
– Porozumienie to jest pewnym symbolem, który potwierdza, że infrastruktura potrafi łączyć – zarówno służby kolejowe, jak i służby Wód Polskich. Jednak mosty wbrew pozorom stanowią pewne przeszkody nawigacyjne, z którymi musimy sobie radzić – mówił Krzysztof Woś, Zastępca Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą. - ten most blokuje nam dostęp do portów Ujścia Odry. Podniesienie mostu do rzędnej 6,20 spowoduje, że udrożni się odcinek, bardzo ważny, drogi wodnej dla transportu zaplecza portów Szczecina i Świnoujścia. Podniesienie mostu daje też możliwość bezpiecznego prowadzenia akcji lodołamania, ponieważ Regalicą, w kierunku Jeziora Dąbie spływa cała kra lodowa, która jest łamana w trakcie akcji lodołamania zarówno na Odrze Ujściowej, jak i na Warcie i na Noteci. Most jest więc bardzo ważnym, wręcz kluczowym elementem infrastruktury. Poprawiając jego parametry usprawniamy zarówno żeglugę jak i podnosimy bezpieczeństwo powodziowe- dodał wiceprezes Wód Polskich.
Budowa nowego mostu kolejowego w 733,7 km rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.
Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej.
Opr. MS
Źródło: Wody Polskie