Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Projektowana ustawa ma przywrócić gminą kompetencje w zakresie zatwierdzania taryf.
Projekt ustawy został wniesiony przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisję Nadzwyczajną do spraw Klimatu. Do reprezentowania wnioskodawców w dalszych pracach nad tym projektem ustawy został upoważniony senator Stanisław Gawłowski.
„Projektowana ustawa zakłada przywrócenie gminie kompetencji w zakresie zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określonych we wniosku przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. W myśl projektu rada gminy podejmie uchwałę o zatwierdzeniu taryf po uprzednim zweryfikowaniu wniosku przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)” - czytamy na stronie Senatu, w oficjalnym komunikacie.
Powrót do obowiązującego wcześniej porządku prawnego senatorowie motywują nieprawidłowościami w funkcjonowaniu obecnego modelu ustalania i zatwierdzania taryf za usługi wodno-kanalizacyjne. Zdaniem senatorów ustalanie i zatwierdzanie taryf przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie budzi sprzeciw i niezadowolenie znaczącej części przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, a co za tym idzie jednostek samorządu terytorialnego.
- Obecnie przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne nie mogą doczekać się decyzji w kwestii nowych taryf, co przy wzroście cen nośników energii, wzroście kosztów pracy bez wzrostu opłat za wodę i odprowadzanie ścieków może oznaczać dla tych przedsiębiorstw bankructwo – podkreśla w komunikacie Senat.
Przeciwne zmianą są – co dość oczywiste- Wody Polskie. W opinii do senackich poprawek, regulator utrzymuje znaną doskonale już branży wod-kan retorykę.
„Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie nie dostrzega racjonalnego uzasadnienia dla zmiany aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. System ustalania cen usług wodociągowo-kanalizacyjnych w istocie sprowadza się do tego, że ceny są kształtowane przez dostawców usług będących na
lokalnym rynku monopolistami. Nadzór organu regulacyjnego nad procesem ustalania cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w obecnych realiach prawnych ma eliminować praktyki monopolistyczne, chroniąc tym samym odbiorów usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen za usługi o charakterze użyteczności publicznej”- czytamy w opinii PGW Wody Polskie.
Odmiennego zadania są organizacje reprezentujące powiaty i gminy w Polsce. Wobec problemów, z jakimi borykają się gminy i przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjne należy pozytywnie ocenić proponowane rozwiązania w odniesieniu do taryf tak, aby zarówno realizacja zadań z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, jak też nadzór nad wykonaniem tych zadań znalazł się ponownie w kompetencjach gminy- to opinia Związku Powiatów Polskich.
Pozytywnie proponowane zmiany ocenia IG „Wodociągi Poskie” podnosząc, że dotychczasowe doświadczenia Izby, jak również Członków Izby, potwierdzają, iż model zatwierdzania taryf przez organy Wód Polskich nie jest modelem „właściwym”.