Młodzi, wykwalifikowani i zaangażowani ludzie to przyszłość gospodarki wodnej i przyszłe kadry instytucji kształtujących zasoby wodne kraju. Dlatego właśnie Wody Polskie nawiązują współpracę z uczelniami wyższymi i instytucjami naukowymi i chętnie goszczą studentów i młodzież na swoich obiektach.
„Stwarzamy możliwość uczestniczenia w warsztatach terenowych oraz poznania funkcjonowania infrastruktury i ekosystemów wodnych. Dzięki temu młodzi adepci gospodarki wodnej mogą zdobywać bezcenne doświadczenie, które będą mogli wykorzystać w toku studiów i przyszłej kariery zawodowej, z korzyścią dla społeczeństwa i środowiska naturalnego.”- informuje Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie.
Rozwój współpracy naukowej, wymiana wiedzy i doświadczeń czy wsparcie kształcenia młodzieży i studentów to filary budowy przyszłych kadr dla instytucji związanych z gospodarką wodną, w tym hydro-inżynierią i ochroną środowiska. Młodzież nie tylko będzie zdobywać wiedzę teoretyczną, ale i praktyczną- w ramach projektu zaplanowano m.in. wizyty na obiektach hydrotechnicznych, w tym stopniach wodnych, śluzach i jazach, zapoznanie się z aktualnie realizowanymi projektami oraz pracami utrzymaniowymi, a także udział w warsztatach i pracach terenowych. Dzięki temu uczniowie i studenci mają szanse poznać dobre praktyki i najnowsze trendy w gospodarce wodnej. Dla przykładu Studenci i pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu odwiedzili remontowaną śluzę Naklo Wschód oraz budowane przepławki seminaturalne na obiektach piętrzących rzeki Noteci w ramach realizowanego projektu „Przywrócenie drożności morfologicznej rzeki Noteć od Pakości do Krostkowa”. Przyjrzeli się również pracom utrzymaniowym przygotowujących region wodny Noteci do sezonu zimowego, m.in. pracy kombajnu kosząco-zbierającego. Dla studentów poznańskiego uniwersytetu zorganizowano także wykład z dr. inż. Michałem Wierzbickim z Centrum Operacyjnym Ochrony Przeciwpowodziowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Ekspert Wód Polskich omówił system zarządzenia kryzysowego w Polsce i kwestię ochrony przeciwpowodziowej i przeciwdziałania suszy. Z kolei grupa studentów Politechniki Wrocławskiej miała okazję z bliska zobaczyć wszystkie budowle, urządzenia i elementy stopnia wodnego Malczyce na Odrze, m.in. śluzę żeglugową, sterówkę, jaz, przepławkę dla ryb czy kładkę techniczną. Przyszli inżynierowie na własne oczy przekonali się, jak funkcjonuje najnowocześniejszy obiekt hydrotechniczny na drugiej co długości rzece w Polsce Praktyczne doświadczenia zdobyła także młodzież z Niemiec, która w ramach zajęć terenowych nadzorowanych przez pracowników Wód Polskich, realizowała prace remontowe, utrzymaniowe i konserwacyjne na obiektach hydrotechnicznych, m.in. jazach i przepompowniach.
Z kolei studenci Uniwersytetu Wrocławskiego wzięli udział w warsztatach na temat gospodarowania i zarządzania środowiskiem, z naciskiem na aspekt wodny. Zajęcia poprowadziła dr inż. Beata Głuchowska, doświadczony ekspert wrocławskich Wód Polskich. Młodzież poznała działanie systemu informacyjnego gospodarowania wodami, kontroli gospodarowania wodami czy kwestię instrumentów społecznego oddziaływania związanych z kształtowaniem świadomości ekologicznej społeczeństwa. Poruszono również temat pozwoleń wodnoprawnych i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, niezbędnych podczas prowadzenia procesów inwestycyjnych.
Podobne działania edukacyjne będę też prowadzone na Podkarpaciu. Wody Polskie w Rzeszowie podpisały porozumienie z Podkarpackim Centrum Nauki „Łukasiewicz”. Obie instytucje będą współdziałać w zakresie popularyzowania wiedzy i nauki, wzajemnej wymiany doświadczeń oraz wspólnej organizacji wydarzeń edukacyjnych.
Źródło: Wody Polskie