Ruszyły przetargi na unowocześnienie i usprawnienie systemu odwodnienia wód deszczowych z korpusu drogowego S86- poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zaplanowane prace mają przed wszystkim wyeliminować powstawania zastoisk wodnych.
Pierwszy przetarg dotyczy modernizacji przepompowni i towarzyszącej jej infrastruktury w Sosnowcu, drugi odwodnienia S86 w Katowicach w rejonie węzła Agata wraz z dwoma przepompowniami. W tym drugim miejscu, pod estakadą w rejonie węzła, przy dużych opadach powstawały zastoiska wody uniemożliwiające przejazd.
„Modernizacja systemu odwodnienia drogi ekspresowej w Sosnowcu jest konieczna z uwagi na niezadawalający stan techniczny obiektu przepompowni, w szczególności budynku sterowni i hali pomp, stacji transformatorowej, zbiornika retencyjnego, piaskownika, kanalizacji deszczowej i wylotu do rzeki Brynica. Urządzenia obsługujące odwodnienie tego odcinka drogi pochodzą z lat 70 XX wieku i są już wyeksploatowane. Część podzespołów nie jest już produkowana i nie ma możliwości ich wymiany. Nie podlega więc wątpliwości konieczność modernizacji tego obiektu i dostosowania go do obowiązujących standardów technicznych np. w zdalny system sterowania”- wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Zakres robót w pierwszej kolejności obejmie rozbiórkę obiektów kubaturowych i kanalizacji na terenie przepompowni, przepompowni wraz ze zbiornikiem retencyjnym i piaskownikiem. Następnie wykonawca przystąpi do przebudowy kanalizacji na terenie przepompowni, budowy przepompowni wód deszczowych, urządzeń oczyszczających wody opadowe, zbiornika retencyjnego podziemnego. Nowa przepompownia zasilana będzie z wybudowanej w ramach tego zadania stacji transformatorowej i przebudowanych sieci elektroenergetycznych na terenie byłej przepompowni. Zainstalowanie zostanie także nowe oświetlenie terenu przepompowni. Wykonawca wykona także nowe ciągi komunikacyjne na terenie przepompowni oraz przebuduje drogę dojazdową do przepompowni z drogi ekspresowej, którą wyposaży w urządzenia BRD. Na wyznaczonych odcinkach odpowiednio wybuduje lub przebuduje kanalizację deszczową wraz ze wpustami deszczowymi. Ważną częścią inwestycji będzie także remont wylotu do rzeki Brynicy i przeprowadzenie napraw istniejących kanałów. Termin wykonania przebudowy to 12 miesięcy od podpisania umowy.
Przebudowa dwóch przepompowni wód deszczowych przy drodze ekspresowej S86
Natomiast przebudowa odwodnienia tego odcinka S86 ma na celu usprawnienie odbioru wód opadowych, monitorowanie działania systemu oraz wyeliminowanie zastoisk wodnych pod estakadą, które niejednokrotnie paraliżowały ruch drogowy. Na ten układ odwodnienia wchodzą zlewnie drogi ekspresowej wraz z terenami handlowymi przyległymi do pasa drogowego o pow. 2,41 ha i odpływie wód 289,6 l/s, oraz 100 m odcinka jezdni w kierunku Katowic drogi ekspresowej o pow. 0,22 ha i odpływie wód 40,1 l/s.
„Z przeprowadzonej ekspertyzy technicznej systemu odwodnienia tego 600 m odcinka S86, zaczynającego się na wysokości zjazdu do ul. Szwedzkiej, a kończącego się na wysokości ul. Boh. Monte Casino w Katowicach, wynika, że pompownie wód deszczowych wraz z rurociągami tłocznymi i dolotowymi nie nadają się do dalszej eksploatacji ze względu na zbyt małą wydajność i zły stan techniczny oraz niedostateczną przepustowość kanalizacji miejskiej”- wylicza GDDKiA.
W tym przypadku zakres robót w pierwszej kolejności obejmie rozbiórkę elementów istniejących przepompowni i istniejącej kanalizacji deszczowej. Następnie wykonawca przystąpi do budowy nowej przepompowni wód deszczowych wraz z zasilaniem, urządzeń oczyszczających wody opadowe, zbiornika retencyjnego podziemnego, który pozwoli na magazynowanie nadmiaru wód opadowych, oraz odcinków kanalizacji deszczowej i wpustów deszczowych. Tam, gdzie to będzie możliwe, dokona napraw istniejących kanałów i przebuduje wyznaczoną cześć kanalizacji deszczowej. Prace obejmą też odtworzenie nawierzchni jezdni S86, odbudowę ciągów pieszych i montaż urządzeń BRD. Termin wykonania przebudowy to 9 miesięcy od podpisania umowy.
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Źródło: GDDKiA