Kruszywa lekkie – przyszłość w budownictwie? IMBiGS: Nowa metoda zagospodarowania osadów
Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie opracował nową metodę zagospodarowania osadów ściekowych. Co ciekawe w odróżnieniu od innych metod osady ściekowe kierowane do tego procesu mogą mieć zawartość suchej masy w granicach 20%.
Opracowany w IMBiGS proces otrzymywania nowego rodzaju kruszyw lekkich polega na przeprowadzeniu syntezy termicznej co najmniej trzech różnych surowców odpadowych, w tym osadów ściekowych jako jednego z głównych składników.
Technologia ta jest całkowicie bezodpadowa oraz chroniona patentem europejskim. W procesie tym osady ściekowe to produkt bazowy stanowiący około 60 proc. wkładu – tworzą go jeszcze: krzemionkowy odpad (ziarna <0,063 mm) powstający podczas produkcji kruszyw naturalnych i nie wykorzystywanych gospodarczo, popioły lotne ze spalarni odpadów komunalnych, z elektrociepłowni lub innych procesów spalania, w tym kwalifikowane jako niebezpieczne. Ostatnim dodatkiem jest stłuczka szklana – może ona być również zanieczyszczona np. pochodzić np. z recyklingu szkła kineskopowego. Jednak można również tak poprowadzić proces, żeby stłuczka szklana nie była składnikiem koniecznym.
Powstające w wyniku procesu kruszywa lekkie mają szerokie zastosowanie w gospodarce – można je porównać z keramzytem. Możemy uzyskać z niego lekki beton kruszywowy mający wykorzystanie do produkcji prefabrykatów drobno- i wielkowymiarowych, pełniących zarówno funkcję nośną, jak i nienośną w obiektach budowlanych. Betony uzyskiwane z tego kruszywa mają korzystną relację niskiej gęstości i odpowiednio wysokiej wytrzymałości. Dzięki właściwościom konstrukcyjnym, izolacyjnym oraz akustycznym ma szerokie zastosowanie. W budownictwie drogowym można je zastosować do wykonania lekkich nasypów konstrukcji oporowych i inżynierskich i na podbudowy drogowe. Nadają się również tworzenia do izolacji termicznych oraz jako składnik drenaży, komponent substratów dla rolnictwa i ogrodnictwa, przy uprawach bioponicznych czy konstruowaniu warstw składających się na zielone dachy.
Opr. Red. Wodociagowiec.pl
Źródło: Adam Gołębiewski/ Główny specjalista ds. technicznych IGWP