Most kolejowy nad Regalicą otrzymał nagrodę I stopnia oraz tytuł „Budowy Roku 2023” w kategorii „Obiekty kolejowe i tramwajowe”.
Nagrodę przyznaje Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.
Ta nowa, trzystumetrowa przeprawa gwarantuje bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i szybszą podróż koleją. Stała się też kluczowa dla odrzańskiej drogi wodnej i portów.
Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Podniesiono prześwit mostu do 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej, czyli górnego limitu, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna. Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Tym samym nowy most poprawi efektywność i sprawność towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz ruch kolejowy.
Zadanie realizowane w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły doprowadziło do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.
Wartość kontraktu wyniosła 282 mln złotych netto. Inwestycja prowadzona w formule „buduj” sfinansowana została ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Nagroda
Konkurs „Budowa Roku” ma historię trwającą już 33 lata. Jest to Konkurs organizowany corocznie przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa od 1989 roku pod patronatem ministerstw – jednostek centralnych oraz zainteresowanych organizacji.
Patron mostu
16 maja 2024 roku most otrzymał swojego patrona – dr. inż. Andrzeja Krefta, byłego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Na stanowisko dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie został powołany w listopadzie 1991 roku, po zakończeniu organizacji tej jednostki, w której brał aktywny udział. Od 1994 roku był przewodniczącym polskiej części grupy roboczej ds. planowania na wodach granicznych Polsko-Niemieckiej Komisji ds. Współpracy na Wodach Granicznych. Od 2003 roku zabiegał o przebudowę mostu kolejowego ze zwodzonym przęsłem w szczecińskich Podjuchach, utrudniającego żeglugę na Regalicy. Dzięki Jego staraniom pozyskano środki na realizację tej inwestycji.
Dofinansowanie przez UE
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
Źródła finansowania inwestycji:
- CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r.
- POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
- Środki PKP PLK SA
Wartość Kontraktu wyniosła 347 652 466,74 zł, w tym część mostowa: 182 648 454,37 zł (Projekt ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły), część infrastrukturalna (PKP) - 165 004 012,37 mln zł. Dofinansowanie UE – Instrument „Łącząc Europę” (CEF): 7 104 962 euro.