Inwestycje

To będzie najdłuższa wodna przeprawa

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 22 stycznia 2023 20:19

Mijają trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. W tym czasie na budowie trwała między innymi budowa dróg, ramp dojazdowych do tunelu, konstrukcji wewnętrznych, jak również wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu. Za kilka miesięcy tunelem powinny przejechać pierwsze auta, zapowiada prezydent Świnoujścia.  

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod Świną i połączyła wyspy Uznam i Wolin, wiosną 2022 roku została zdemontowana i wróciła do Chin. Wyspiarka była w stanie wydrążyć w ciągu minuty maksymalnie 6 centymetrów tunelu, jednocześnie układając betonowe pierścienie obudowy i usuwając urobek.

– Z uwagą śledziliśmy kolejne etapy budowy tunelu: instalację maszyny TBM, proces drążenia, następnie mrożenie gruntu i wiele innych skomplikowanych procesów, które krok po kroku, dzień po dniu zbliżały nas do celu – wykonania stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – I możemy już być pewni, że wkrótce przejedziemy na wyspę Uznam bez oczekiwania na prom. To jeszcze tylko kilka miesięcy cierpliwości. To nic w odniesieniu do tego, ile lat czekaliśmy na gotowy tunel. Dzień otwarcia na pewno będziemy świętować razem z mieszkańcami Świnoujścia i naszymi gośćmi, na który już dziś wszystkich zapraszam.

Tunel drogowy pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów.

Konstrukcja dla jezdni

Dla jezdni w tunelu trzeba było przygotować konstrukcję pod nią, czyli zmontować i scalić prefabrykaty.

W tunelu prefabrykaty zostały połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub, a później uszczelnione specjalnym sznurem zapewniającym właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.

– To był udany rok na budowie tunelu pod Świną. W zeszłym miesiącu oba brzegi zostały połączone płytą drogową, więc można powiedzieć, że jesteśmy o krok od celu, jakim jest oddanie tunelu do użytku mieszkańców Świnoujścia. Już za kilka miesięcy tą trasą poruszać się będą nie tylko samochody Wykonawcy, pracujące na budowie. Zanim to nastąpi, muszą jednak zakończyć się niezbędne prace wykończeniowe czy instalacyjne nie tylko w tunelu, ale też w pomieszczeniach służących do obsługi całej inwestycji. Jesteśmy dobrej myśli, że Wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście.

Teraz powstanie jezdnia

Jak przebiega budowa jezdni w tunelu? Wykonana została izolacja, trwają też prace przy dylatacjach. W komorze startowej i odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki, niedługo rozpoczną się prace przy izolacji i układanie warstw bitumicznych. Poza tunelem większość prac drogowych jest już wykonana. Do zrobienia pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukowe i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. Zgodnie z planem Wykonawcy, nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu tego roku i potrwa około 30 dni.

Wyjścia ewakuacyjne prawie gotowe

W 2022 roku najważniejsza była jednak budowa dwóch wyjść ewakuacyjnych, które powstały przy zastosowaniu metody mrożenia. Aby je wykonać, trzeba było przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwiło zamrożenie gruntu.  Zasada działania zamrażania polega na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. W wyniku tego grunt ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę. Aktualnie przy budowie wyjść ewakuacyjnych pozostały roboty wykończeniowe – stolarka oraz ślusarka i roboty instalacyjne.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. . Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.

Redaktor Wodociągowiec

Źródło: tunel-swinoujscie.pl

Chcesz częściej nas odwiedzać?

Subskrybuj Wodociągowca!

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 22 stycznia 2023 20:19
  • Komentarze (0)
    Image placeholder

    Podobne artykuły

    Zobacz inne artykuły z tej kategorii.

    Zabrze: Rewitalizacja wi…

    Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu wykonało inwestycję za 34 miliony zł

    Opolskie: w Oleśnie zako…

    Inwestycja kosztowała ok. 29 milionów

    Nowe inwestycje przy ocz…

    Opolszczyzna: przebudowa polderu i budowa wału

    Wodociągi z Cieszyna zac…

    Brakuje papieru, więc trzeba szukać innych rozwiązań