Trwa budowa tunelu w Świnoujściu
"Wyspiarka" juz na finiszu! Pozostało półtora metra do zakończenia prac związanych z drążeniem tunelu!
O tej inwestycji głośno jest w całej Polsce. Mowa rzecz jasna o budowie tunelu pod Świną w Świnoujściu, mającego połączyć ze sobą wyspy Wolin z Uznam.
Ponad 1482 metry wywierciła już Wyspiarka - maszyna, która drąży pod Świną tunel, a to oznacza, że do wydrążenia pozostało jej zaledwie 1,5 metra betonowej ściany szczelinowej komory odbiorczej. Obecnie trwa inspekcja maszyny wiertniczej i jeżeli wszystko pójdzie po myśli inżynierów, już w przyszłym tygodniu spodziewane jest przebicie się "Wyspiarki" do gotowej na jej przyjęcie komory odbiorczej.
Maszyna TBM łącznie zamontowała 170 pierścieni półtorametrowych oraz 594 dwumetrowe. Wywierciła ponad 1482,5 metra, a cały drążony odcinek ma mieć długość 1484 metry.
Co ważne, na wyspie Wolin komorę odbiorczą napełniono już wodą, by zrównoważyć ciśnienie podczas przewiercania jej ściany szczelinowej i wchodzenia do niej głowicy maszyny TBM. Kontynuowane są też prace przygotowawcze, które pozwolą wkrótce zdemontować „wielkiego kreta”. Cały czas odbywają się też roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.
– Dzisiejszy dzień to już jeden z ostatnich milowych kroków, który przybliża Świnoujście do stałego połączenia z resztą Polski – powiedziała wczoraj (16.09.2021) Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska - Jestem dumna, że moja chrześnica TBM Wyspiarka tak dobrze się spisała, przebiła się pod dnem Świny i dotarła już do mety.
A co po drugiej stronie Świny?
Na wyspie Uznam, w zakładzie konstrukcji stalowych trwa prefabrykacja tymczasowej konstrukcji podpierającej dla drugiego wyjścia ewakuacyjnego z tunelu. W zakładzie prefabrykacji produkowane są zbrojenia dla prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu TBM, czyli pod płytę jezdną – typ „U” i filigrany oraz płyty sufitowe. W stacji STP wciąż trwa separacja urobku i oczyszczanie płuczki wiertniczej.
Przypomnijmy, że przedmiotem inwestycji jest budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.
Redaktor Wodociągowiec