Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i gmina Rychliki podpisały list intencyjny dotyczący rozbudowy zaplecza transportowego Kanału Elbląskiego. Ma to uchronić ten unikalny w skali świata zabytek przez szybszym zużyciem, a także wspierać rozwój turystyki.
Celem inwestycji będzie m.in. zmniejszenie obciążenia dwóch najbardziej eksploatowanych pochylni w Buczyńcu i Kątach. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoliłaby uchronić Kanał Elbląski, jako unikalny w skali światowej zabytek, przed zbyt szybkim zużyciem. Planowany koszt całej inwestycji to ok. 7 mln.
- Przy okazji wsparlibyśmy rozwój turystyki w regionie – powiedział po popisaniu listu Dyrektor Regionalnego Zarządu Wód Polskich w Gdańsku - Andrzej Winiarski.
Jedyny taki na świecie
Kanał Elbląski to najdłuższy kanał żeglowny w Polsce i jednocześnie jedyny na świcie zachowany obiekt hydrotechniczny tego rodzaju. Zbudowany początkowo do transportu drewna i płodów rolnych szybko zaczął być wykorzystywany do żeglugi rekreacyjnej. Obiekt liczy 115,5 km długości, łączy jezioro Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Pochylnie Kanału na specjalnych wózkach windują jednostki pływające, na dystansie 9,5 km, na wysokość 100 m. Jest to jedyny na świecie, działający, tego typu system transportu statków, tzw. "suchym grzbietem". Kanał Elbląski poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. Rozgałęziony system żeglugowy Kanału Elbląskiego zajmuje wyjątkowe miejsce wśród pięknych i malowniczych terenów północno – wschodniej Polski. Ten unikalny w skali światowej kanałowy szlak wodny składa się z trzech odcinków zasadniczych o łącznej długości 115,5 km oraz z wielu odgałęzień bocznych. Punktem węzłowym jest miejscowość Miłomłyn. System Kanału Elbląskiego obejmuje pięć pochylni: Całuny, Jelenie, Oleśnica, Kąty, Buczyniec oraz cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda. Kanał pozostaje jednym z najważniejszych produktów turystycznych w regionie.
Redaktor Wodociągowiec