Pierwsza z siedmiu podpór mostu pieszo-rowerowego na warszawską Pragę jest gotowa. Niebawem wykonawca zacznie stawiać filar następnej- informuje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.
Budowa mostu idzie bardzo sprawnie. Od marca, kiedy zaczęły się prace zasadnicze, wykonawca (firma Budimex) przeprowadził już palowanie i wbił w ziemię oraz pogrążył w dnie rzeki stalowe grodzice. To elementy, które stanowią podstawę posadowienia obiektu. Zostały ulokowane w miejscach, gdzie będą znajdowały się podpory przeprawy – cztery lądowe i trzy rzeczne. Podpory będą oparte o 183 pale. 160 z nich wbito (101 w dno Wisły, 59 na lądzie), a 23 wwiercono (przy przyczółkach przyszłego mostu).
Następnie Budimex zaczął instalować grodzice i do końca maja wbił i pogrążył ponad 300 z zaplanowanych 584. Jako pierwsze w komplecie ulokowano te przy jednej z trzech podpór na wybrzeżu praskim i na niej już pod koniec maja stanął pierwszy filar. Do budowy tej podpory użyto prawie 11 ton stali zbrojeniowej i 120 m sześc. betonu.
Każda podpora będzie składać się z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Obecnie prace skupiają się głównie na budowie podpory P5, czyli trzeciej gruntowej po stronie Pragi, ale zaplanowanej bliżej Wisły. Budimex wykonał już korek, a także zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył prawie 33 tony stali, którą zalał 250 m sześc. betonu. Teraz przygotowuje zbrojenie pod filar – wykorzysta 18 ton stali. Następnie ją zabetonuje (wyleje 190 m sześc. betonu), co planuje na 20-22 czerwca.
Redaktor Wodociągowiec
Źródło: ZDM Warszawa