Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 12,4 % (przy wzroście cen towarów o 13,1 % i usług o 10,1 %) - czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 2,0% (w tym towarów o 2,3 % i usług o 1,2 %).
Według analityków ekonomicznych to jednak nie koniec wzrostu cen towarów i usług w naszym Kraju. PKO Bank Polski prognozuje, iż punkt kulminacyjny winien nastąpić w czerwcu lub lipcu, gdy wyniesie on ok. 13 proc., a według ekspertów ING Bank Śląski szczyt inflacji nastąpi około października i będzie oscylował wokół 15-20 proc.
Jak kształtował się wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 r. w porównaniu z kwietniem 2021 r. sprawdzisz na grafice poniżej.
Oto jak kształtowały się wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE |
04 2022 |
01-04 2022 |
WPŁYW ZMIAN 03 2022=
|
||
04 2021==100 |
12 2021=
|
03 2022=
|
01-04 2021==100 |
||
OGÓŁEM |
112,4 |
107,0 |
102,0 |
110,3 |
x |
Żywność i napoje |
112,7 |
108,2 |
104,1 |
109,7 |
1,09 |
Napoje alkoholowe |
105,9 |
104,7 |
100,7 |
104,9 |
0,04 |
Odzież i obuwie |
103,7 |
102,8 |
103,0 |
103,7 |
0,13 |
Użytkowanie mieszkania |
119,5 |
110,6 |
101,9 |
116,6 |
0,38 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
108,6 |
104,4 |
101,7 |
107,6 |
0,09 |
Zdrowie |
106,5 |
103,6 |
100,6 |
105,2 |
0,03 |
Transport |
121,1 |
109,0 |
100,0 |
118,2 |
0,00 |
Łączność |
102,6 |
101,8 |
100,1 |
103,8 |
0,01 |
Rekreacja i kultura |
109,3 |
105,3 |
102,0 |
108,1 |
0,12 |
Edukacja |
106,3 |
102,7 |
100,4 |
105,8 |
0,00 |
Restauracje i hotele |
114,1 |
106,7 |
101,5 |
112,2 |
0,07 |
Inne towary i usługi |
107,9 |
104,4 |
101,3 |
106,3 |
0,07 |
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W kwietniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 4,4%), mieszkania (o 1,8%), odzieży i obuwia (o 3,0%) oraz rekreacji i kultury (o 2,0%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 1,05 p. proc., 0,47 p. proc., 0,13 p. proc. i 0,12 p. proc. W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 17,0%), żywności (o 13,2%), transportu (o 21,1%), restauracji i hoteli (o 14,1%) oraz rekreacji i kultury (o 9,3%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 4,22 p. proc., 3,22 p. proc., 1,99 p. proc., 0,66 p. proc. i 0,57 p. proc.
Źródło danych: GUS