Trwa budowa najdłuższego drogowego tunelu na świecie, mającego połączyć Danię z Niemcami. Przy okazji budowy pomyślano o tym, jak ponownie wykorzystać wodę, która jest potrzebna przy jego budowie. W tym celu zainstalowano ogromną stację uzdatniania- to pierwsza taka inwestycja na terenie Danii.
Do odlania ogromnych elementów tunelu 18-kilometrowego tunelu Fehmarnbelt łączącego Danię z Niemcami potrzebna jest woda. Woda do samego betonu, ale także do czyszczenia form i przygotowania ich do następnego odlewania. Aby zminimalizować zużycie wody, konsorcjum tunelowe Femern Link Contractors, FLC, jako pierwsze w Danii zainstalowało dużą stację uzdatniania wody w fabryce tuneli w Rødbyhavn.
„Ponownie wykorzystujemy 100% wody z czyszczenia po odlewaniu segmentów tunelu. Zbieramy ją za każdym razem i wielokrotnie wykorzystujemy jako wodę do mycia szalunków, podłóg, samochodów ciężarowych i wywrotek. Służy również do utrzymywania wilgoci w odlanych segmentach betonu podczas ich twardnienia” – mówi Anders Wede, kierownik budowy w Femern A/S.
System oczyszczania zbiera całą wodę z mycia szalunków i rur pomp po wylaniu oraz filtruje pozostałości cementu i innych materiałów. Następnie woda jest zawracana do systemu i ponownie wykorzystywana jako woda do mycia. Oznacza to znaczne ilości zaoszczędzonej wody, którą wykonawca musiałby pobrać od wodociągów, a następnie po wykorzystaniu odprowadzać do lokalnej oczyszczalni ścieków.
Na pierwszej z sześciu linii produkcyjnych w fabryce tuneli właśnie rozpoczął się odlew elementów tuneli. Kiedy wszystkie linie będą działać, potrzeba więcej wody do mycia, niż można uzyskać w wyniku samego ponownego użycia. Dlatego w basenach gromadzona jest również woda deszczowa z dużych dachów fabryki tuneli.
Woda deszczowa, po przejściu przez stację uzdatniania wody, gdzie jest mieszana z wodą popłuczną, może być w miarę potrzeb wykorzystywana także w produkcji.
„W razie potrzeby mamy możliwość pozyskiwania wody z lokalnych wodociągów. Jednak my i wykonawca staramy się utrzymać go na absolutnym minimum. Dlatego stale wykorzystujemy wodę z mycia, a następnie uzupełniamy ją wodą deszczową” – mówi Anders Wede.
O tunelu Fehmarnbelt
Tunel Fehmarnbelt zostanie zbudowany jako zanurzony tunel drogowy i kolejowy o długości 18 km pomiędzy Rødbyhavn na wyspie Lolland a niemiecką wyspą Fehmarn. W lipcu rozpoczęto odlewanie 89 elementów tunelu. Tunel Fehmarnbelt zaprojektowano z myślą o minimalnej żywotności wynoszącej 120 lat. Stacja uzdatniania wody w fabryce tuneli może uzdatnić 36 m3 wody na godzinę. Zbiornik oczyszczonej wody stacji uzdatniania wody ma pojemność 750 m3. Zbiorniki na wodę deszczową mają pojemność 8 tys. m3.
Źródło: https://femern.com