Inwestycje

Świnoujście: Warto zapamiętać tę datę

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 20 września 2021 14:49

Świnoujście: Warto zapamiętać tę datę - 19 września 2021 o godz. 15.03 maszyna drążąca tunel pod Świną przebiła się na wyspę Wolin.

Wyspiarka przewierciła betonową ścianę komory odbiorczej na wyspie Wolin. Zadanie drążenia tunelu zostało wykonane. Na miejscu finał drążenia oglądali Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska, a także kierownictwo budowy tunelu.

Na zdjęciu widoczna jest zalana wodą komora odbiorcza na wyspie Wolin.

Co dalej?

Jeszcze przez około dwa miesiące maszyna o masie 2 740 ton i długości około 100 metrów będzie stopniowo demontowana. Równocześnie zaczną się pierwsze prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Obecnie w zakładzie prefabrykacji na placu budowy trwa już produkcja płyt podstropowych i elementów, na których będzie posadowiona jezdnia w tunelu.   

Dalsze prace będą obejmowały instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe i pozostałe roboty wykończeniowe.  Ważnym elementem robót będzie również wykonanie wyjść ewakuacyjnych do galerii pod jezdnią, co będzie wymagało użycia technologii mrożenia gruntu.  

Tunel trwale połączy wyspy Uznam i Wolin

Świnoujście leży na dwóch wyspach: Uznam i Wolin. Główna część miasta leżąca na wyspie Uznam, jest odcięta od reszty kraju cieśniną Świna. Jedyne połączenie pomiędzy wyspami zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Efektem tej sytuacji są długie kolejki przed promami. Widoczne jest to, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy czas oczekiwania na przeprawę liczony jest w godzinach. Problemy te rozwiąże powstanie tunelu.  

Całkowita długość nowej trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część to tunel drążony, który będzie miał długość 1,48 km. Odcinki wjazdowe wykonane metodą podstropową będą liczyły 300 metrów, a fragmenty wykonane w wykopie otwartym 505 metrów. Tunel będzie jednorurowy,  zostanie wykonana w nim dwupasowa jezdnia dla ruchu w obu kierunkach. Pod jezdnią zostanie zlokalizowana galeria ewakuacyjna, które będzie  wykorzystywana w sytuacjach awaryjnych. W ramach inwestycji powstaje też układ drogowy łączący tunel z istniejącą siecią dróg – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem.  

 

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.  

Chcesz częściej nas odwiedzać?

Subskrybuj Wodociągowca!

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 20 września 2021 14:49
  • Komentarze (0)
    Image placeholder

    Podobne artykuły

    Zobacz inne artykuły z tej kategorii.

    MPWiK odwołuje się od de…

    Taryfy wciąż przedmiotem sporu

    Operacja „gospodarka wod…

    Lubelskie: 49 inwestycji za 147 mln zł

    Ciekawa historia z Łodzi

    Dawniej za wodę i ścieki odpowiadał stróż domowy