Ekspolatacja systemów wodnych

Większe oszczędności, lepsze zarządzanie, nowe narzędzie dla klientów

Szymon Różański Dodany dnia: 4 grudnia 2022 15:24

W Krośnieńskim Holdingu Komunalnym wdrożono innowacyjny na skalę kraju system do zarządzania siecią wodociągową, który ułatwia szybkie i skuteczne wykrywanie ukrytych awarii oraz umożliwia minimalizowanie strat wody. Co ważne, dzięki zastosowanym rozwiązaniom klienci spółki mają dostęp do nowoczesnego i funkcjonalnego eBOK-a, w którym na bieżąco mogą monitorować swoje zużycie wody.

Krośnieński Holding Komunalny zarządza siecią wodociągową, która codziennie dostarcza wodę do ponad 100 tys. mieszkańców. Wodociągi Krośnieńskie obsługują nie tylko teren miasta Krosna, ale też 11 okolicznych gmin. Dzięki wdrożeniu innowacyjnego na skalę kraju systemu do zarządzania siecią – Krosno ma nie tylko inteligentną sieć wodociągową, ale też sieć proekologiczną i oszczędną.

System i oprogramowania, które w ostatnim czasie wdrożyliśmy, pozwoliły nam na skuteczne wykrywanie awarii i zdecydowanie lepsze zarządzanie siecią – mówi Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. – To, co zastosowaliśmy w kwestii zarządzania systemem wodociągowym, jest prawdziwą rewolucją i z całą pewnością przyniesie w przyszłości duże korzyści w ograniczaniu strat w sieci wodociągowej – dodaje Janusz Fic.

Integracja systemów

Nad koncepcją i wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym systemu i oprogramowania do zarządzania siecią wodociągową, pracowali specjaliści z Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego oraz naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W oparciu o wypracowane przez nich rozwiązania powstała w Krośnie inteligentna sieć wodociągowa, tzn. sieć bazująca na integracji systemów: SIMAX – do odczytu wodomierzy, 7GIS – do zarządzania infrastrukturą sieciową i danymi branżowymi, eWebtel i SCADA – do monitoringu przepływów sieciowych oraz TPMedia – do rozliczeń billingowych.

Dzięki wdrożeniu tych systemów i ich integracji Krośnieński Holding Komunalny ma możliwość na codzienne automatyczne bilansowanie wydzielonych stref wodociągowych w platformie SmartFlow, a to oznacza codzienne odczyty wodomierzy i przepływomierzy, bilansowanie przepływów w wydzielonych strefach oraz codziennie raportowanie z pracy sieci.

Jako zarządca sieci wodociągowej możemy sprawnie lokalizować stany awaryjne w sieci, diagnozować przyczynę tych nietypowych zdarzeń oraz w razie potrzeby podejmować szybkie reakcje w celu ich usunięcia – podkreśla prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. – Wdrożony system znacznie podniósł poziom zarządzania siecią i szybkość naszej reakcji na awarie – przyznaje Janusz Fic.

Inteligentna sieć

Inteligentna sieć wodociągowa powstała w Krośnie na bazie projektu badawczo-rozwojowego, w ramach którego na wodomierzach głównych u odbiorców wody na terenie Krosna zamontowano ponad 7,5 tys. nakładek radiowych przystosowanych do stacjonarnego odczytu wodomierzy oraz wdrożono specjalistyczne oprogramowanie do zbieranie z nich danych.

Ponadto, w oparciu o metodę IWA sprawdzono stan krośnieńskiej sieci wodociągowej, a na podstawie danych z sieci i poszczególnych wodomierzy opracowano metodę wyszukiwania niewidocznych na powierzchni awarii sieci wodociągowej.

Na bazie platformy SmartFlow usunęliśmy już ponad 50 awarii wodociągowych, które zostały zarejestrowane w systemie, w tym awarie ukryte. To sukces, bo według wieloletnich statystyk tylko 10 proc. awarii widocznych jest na powierzchni. Większość to awarie ukryte, trudne do zlokalizowania i zdiagnozowania. Dla nas to już jednak przeszłość, bo system sam podpowiada nam, gdzie szukać takich awarii. To oszczędność wody, czasu, energii i pieniędzy – wyjaśnia Janusz Fic.

Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi pomiarowych i informatycznych Krośnieński Holding Komunalny ma możliwość stopniowego ograniczania strat wody i efektywnego zarządzania siecią wodociągową. Spółka ma pełny obraz funkcjonowania krośnieńskiej sieci wodociągowej, gdyż wdrożony system i platforma SmartFlow zbiera, analizuje i wizualizuje dane z wielu różnych baz danych, m.in. gisowej, monitoringu przepływomierzy, systemu stacjonarnego odczytu wodomierzy, billingowej czy SCADA, w jednym miejscu, a dane z systemu stacjonarnego odczytu wodomierzy następnie są transferowane do systemu eBOK, do którego mają dostęp mieszkańcy Krosna i klienci Wodociągów Krośnieńskich.

Nowoczesny i funkcjonalny eBOK

W celu lepszego zarządzania zużyciem wody opracowano też nowoczesny i funkcjonalny eBOK, czyli elektroniczne biuro obsługi dla klientów Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. W tym systemie możliwe jest otrzymywanie powiadomień o wyciekach wody, pobieranie szczegółowych informacji o jej zużyciu – w interwale godzinowym, dziennym, tygodniowym, miesięcznym, kwartalnym i rocznym, a także otrzymywanie eFaktur i dokonywanie ePłatności.

Klienci zalogowani w systemie eBOK mogą korespondować on-line z pracownikiem Biura Obsługi Klienta, otrzymywać powiadomienia o planowanych i awaryjnych wyłączeniach wody, mieć dostęp do wszystkich rozliczeń i zawartych umów, sprawdzać i podawać odczyty wodomierzy, składać wnioski w formie elektronicznej, a także korzystać z dostępu do Geoportalu, gdzie prezentowany jest m.in. graficzny przebieg sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, strefy ochrony ujęć, czy inwestycje prowadzone przez przedsiębiorstwo.

Korzystanie z nowego systemu eBOK znacznie ułatwia naszym klientom kontakt ze spółką oraz dostarcza wielu istotnych informacji na temat świadczonych usług – wyjaśnia prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. Od czerwca br. aktywowano blisko 1500 kont w systemie eBOK, pobrano ponad 5500 eFaktur, zarejestrowano blisko 2300 wniosków online i ponad 1400 subskrypcji do systemu SMS-owego powiadamiania o przerwach w dostawie wody, a także zanotowano ponad 18 000 logowań do eBOK-a. Popularność nowego systemu eBOK i rozwiązań wdrożonych w Wodociągach Krośnieńskich rośnie z miesiąca na miesiąc, więc spodziewamy się jeszcze większego zainteresowania nimi, tym bardziej, że dostęp do eBOK-a mają też zarządcy spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych z terenu całego Krosna – dodaje Janusz Fic.

Wdrożone w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym innowacje wpisują się wizję rozwoju miasta zapisaną w Strategii Rozwoju Miasta Krosna, która zakłada m.in. dbałość o jakość życia mieszkańców, budowanie miasta inteligentnego i przyjaznego mieszkańcom, wdrażanie rozwiązań proekologicznych i informatyzację lokalnej społeczności, wprowadzając przy tym rozwiązania inteligentne oraz generujące oszczędności finansowe.

***

Nowy system do zarządzania siecią wodociągową zaprezentowano podczas konferencji podsumowującej projekt „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych dla mieszkańców Krosna, która odbyła się 18 listopada 2022 r.

Źródło: Krośnieński Holding Komunalny

Chcesz częściej nas odwiedzać?

Subskrybuj Wodociągowca!

Szymon Różański Dodany dnia: 4 grudnia 2022 15:24
  • Komentarze (0)
    Image placeholder

    Podobne artykuły

    Zobacz inne artykuły z tej kategorii.

    Polska w strefie czerwon…

    Branża przywraca a obostrzenia dla klientów Praktycznie większość spółek wodociągow…

    Nowy Sącz - pompownia, c…

    Wodociągi Sądeckie dają przykład, jak przywracać nowe życie zabytkom

    Większe bezpieczeństwo s…

    Olsztyn: Zakończono budowę kolektora ściekowego

    Kościan: Przy okazji wym…

    Pracownicy spółki wymienią 204 m bieżące wodociągu.