Śląskie. Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów zmierza ku końcowej fazie budowy na głównym froncie prac. Inwestycja jest wykonywana na zlecenie Wód Polskich, a jej koszt to 220 mln zł.
Nowa śluza, która została zaprojektowana przez biuro projektowe PBW Inżynieria Sp. z o.o. z Wrocławia i stanowi jeden z największych tego typu obiektów występujących na odcinku od Koźla do Stopnia Malczyce. Pod względem konstrukcyjnym jest to budowla betonowa o konstrukcji dokowej. Specyficzną i jednocześnie korzystną pod względem eksploatacyjnym jest struktura funkcjonalna budowli. Składają się na nią trzy głowy (głowa górna, głowa pośrednia i głowa dolna), wyposażone w napędzane za pomocą układu siłowników hydraulicznych (sterowanych automatycznie) zamknięcia eksploatacyjne. Tzw. wrota są konstrukcją stalową, umożliwiającą proces napełniania i opróżniania śluzy, co jest koniecznym warunkiem dla przeprawy po Odrze. Przy otwartych wrotach wspornych na głowie pośredniej obie komory tworzyć mogą jedną długą komorę, umożliwiającą śluzowanie zestawów pływających o długościach dochodzących do 190 m.
„Budowa śluzy prowadzona przez przedsiębiorstwo POM Sp. z o.o. z Krapkowic znajduje się w fazie końcowej. Zrealizowano już pełen zakres robót żelbetowych konstrukcji śluzy, zamontowane zostały wszystkie zamknięcia eksploatacyjne – 3 komplety wrót wspornych oraz sześć zasuw płaskich z układami jezdnymi, stanowiących zamknięcia główne kanałów obiegowych na poszczególnych głowach śluzy”- informuje RZGW w Gliwicach.
Zakończono także montaż hydraulicznych układów napędowych zamknięć oraz prace związane z instalacją i zestrojeniem układu sterowania miejscowego na potrzeby przystąpienia do prób ruchowych bez obciążenia wodą – tzw. prób na sucho oraz prób pod obciążeniem parciem wody, wymaganych przed ostatecznym uruchomieniem i oddaniem obiektu do użytkowania. W celu bezpiecznego wykonania prób ruchowych pod obciążeniem na obiekcie zamontowano także zamknięcia remontowe.
- Napełnienie komory śluzy wodą jest możliwe po zakończeniu odbiorów związanych z wykonaniem prac żelbetowych ścian i dna samej komory. Ta operacja hydrotechniczna na śluzie Krapkowice odbyła się z użyciem dźwigu, którego ramię kolejno wyciągało uprzednio zamontowane iglice remontowe. Łącznie wyjęto 70 sztuk takich stalowych iglic o średnicy 168 mm i wadze 292 kg każda. Po wypełnieniu komory nowej śluzy wodą możliwe jest sprawdzenie szczelności kanałów obiegowych, wrót a także zamknięć remontowych. Teraz główny wykonawca prac przystąpi do całkowitego rozigliczenia głowy górnej śluzy oraz demontażu zamknięcia szandorowego na głowie dolnej- relacjonuje Marcin Jarzyński, zastępca Dyrektor w PGW WP RZGW w Gliwicach ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.
Koszt inwestycji, w skład której wchodzi także przebudowa istniejącej śluzy pociągowej oraz modernizacja infrastruktury i obiektów towarzyszących, wyposażenie techniczne, mechaniczne i hydraulicznym, to blisko 220 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w kwocie ponad 186 mln zł. Równolegle trwają prace na pozostałych frontach robót, w tym także przebudowa istniejącej, pociągowej komory śluzy Krapkowice.
Źródło: RGZW Gliwice