Dobra wiadomość dla żeglarzy
Kanał Gliwicki drogą wodną z wyższą klasą
Wody Polskie ukończyły remont śluz Sławięcice i Nowa Wieś, kończąc gruntowną modernizację Kanału Gliwickiego. Dzięki nowoczesnym obiektom, żeglowność tego ważnego regionalnego szlaku została podniesiona do III klasy.
Decyzja stanowiąca o konieczności modernizacji Kanału Gliwickiego, w tym śluz Sławięcice i Nowa Wieś, podjęta została celem dostosowania tego wyjątkowego w skali kraju kanału do III klasy drogi wodnej. Było to możliwe dzięki działaniom poprawiającym stan techniczny oraz bezpieczeństwo znajdujących się na nim budowli i urządzeń elektromechanicznych, a także dzięki wprowadzeniu elektronicznego systemu zarządzania i kontroli pracy śluz, wraz z przesyłaniem informacji do odpowiednich jednostek Wód Polskich. Ponadto dzięki nowoczesnemu systemowi oszczędnościowego śluzowania możliwe stało się zmniejszenie zapotrzebowania na wodę niezbędną do prawidłowego użytkowania obiektów, co jest istotne szczególnie w okresie niżówek. Z kolei w czasie wezbrań, nowe rurociągi obiegowe mogą przeprowadzać nadmiar wód z pominięciem komór śluz. Modernizacja obiektów pozwoliła zyskać pewność co do ich śluz oraz umożliwiła zwiększenie przepustowości całego Kanału i oszczędne gospodarowania wodą w trakcie śluzowań.
- Oddajemy armatorom, kapitanom żeglugi śródlądowej wyremontowane wszystkie śluzy na Kanale Gliwickim. Ta inwestycja jest kluczowa w czasie, gdy konieczne są zmiany transportowe – powiedział Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich.
- Opolszczyzna Odrą stoi. Od lat zabiegaliśmy o powrót transportu rzecznego. Dzisiaj możemy powiedzieć, że dzięki Wodom Polskim, polskiemu rządowi, staje się to faktem – podkreśliła Wioletta Porowska, Poseł na Sejm RP.
- W nowej perspektywie rozwój transportu rzecznego jest priorytetowy. Musimy dbać o klimat, a drogi wodne są najbardziej ekologiczne – podsumował Jacek Wasik, Dyrektor Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej w Polsce.
W ramach przeprowadzonych prac przede wszystkim wykonano wrota w komorach śluz, naprawiono ich stalowe ściany, zmodernizowano mechanizmy służące do śluzowania, reprofilowano betony na głowach śluz w komorach, wybudowano kanały obiegowe na tych obiektach czy zmodernizowano instalacje zasilania i instalacji wewnętrznych. Poza powyższym, zdecydowano także o konieczności odmulenia awanportów śluz i wykonaniu na nich nowych dalb, wykonaniu pomostów dla załóg jednostek pływających, wyposażonych w energię elektryczną i wodę do ich użytku, modernizacji budynków sterowni głównej oraz maszynowni, a także wybudowano budynki socjalne i zagospodarowano teren wokół nich.
Koszt prac zrealizowanych w ramach modernizacji śluz Sławięcice i Nowa Wieś wyniósł blisko 70 mln zł, z czego wartość dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020 to ponad 59 mln zł. W ramach kilkuetapowej modernizacji Kanału Gliwickiego Wody Polskie w Gliwicach przeprowadziły już remonty śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec i Kłodnica. Koszt modernizacji śluz Kanału Gliwickiego wyniósł łącznie ponad 246 mln zł. W najbliższym czasie Wody Polskie planują kontynuację prac na tej wyjątkowej drodze wodnej