Inwestycje

Powstaje nowy most nad Odrą - przy okazji przebudują sieci

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 30 maja 2022 21:43

Na 2023 rok przewidziano zakończenie przebudowy mostu drogowego w Kostrzynie nad Odrą. W miejsce starego obiektu powstanie nowy o długości 300 metrów z lepszymi parametrami nośnymi.  Inwestycja zakłada też przebudowę biegnących w drodze sieci wod-kan i deszczowej. Aby nie sparaliżować komunikacyjnie miasta powstaje też most tymczasowy.

 

 

Most ma pozwolić na przepływanie pod nim barek i lodołamaczy o większych gabarytach.  Jest to jedno z zadań Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej mieszkańców dorzecza Odry i dorzecza górnej Wisły, realizowanego przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie przy wsparciu Inżyniera Sweco Polska Sp. z o.o. Inwestycja w Kostrzynie powstaje w partnerstwie z GDDKiA.

"Tak potężna inwestycja nie może odbywać się bez odpowiednich przygotowań. Jednym z ważnych elementów organizacji prac jest zapewnienie ciągłości ruchu drogowego. Do tego potrzebny jest most tymczasowy. Zdajemy sobie sprawę jak istotna jest to dla mieszkańców inwestycja, ale jednocześnie nie wyobrażamy sobie, by prowadzenie prac miało radykalnie zablokować mieszkańcom komunikację w mieście. Stąd prace idą bardzo dynamicznie i nie pozwalamy sobie na komplikacje i opóźnienia" – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

W tej chwili Główny Wykonawca Warbud S.A. przeprowadza prace przygotowawcze, które pozwolą na jego wybudowanie. Ponadto trwa przebudowa powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty. Wcześniej uzyskano zgody geotechniczne i przygotowano platformę roboczą do montażu konstrukcji nośnej mostu tymczasowego. Kolejnym etapem prac będzie wybudowanie nowoczesnego mostu drogowego.

Docelowo  będzie on łączył ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Oznacza to, że część kabli sprężających prowadzona będzie nad podporami, które wykonane będą w formie niskich pylonów tzw. dewiatorów. Cięgna sprężające zakotwione w belce pomostu będą biegły pod małym kątem i przechodziły przez niewysoki pylon. Takie nowoczesne rozwiązanie nie tylko skróci czas budowy, ale również zminimalizuje problemy technologiczne.

Całkowity koszt inwestycji w Kostrzynie nad Odrą szacuje się na ponad 101 milionów złotych brutto. Inwestycję wspólnie finansują Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) i Bank Rozwoju Rady Europy, część środków pochodzi również z budżetu państwa.

Nie tylko most…

Warto dodać, że budowie mostu równocześnie towarzyszy inna inwestycja - budowa nowego układu torowego  przez niemieckiej kolej DB Netz. Inwestycja Wód Polskich związana z nowym układem torowym będzie zrealizowana za ponad 23 miliony złotych. W tej chwili trwają prace związane z przebudową sieci teletechnicznych. Prowadzone są również prace żelbetowe przy budowie nowego wiaduktu (fundamenty i podpory). Wcześniej wykonawca dokonał rozbiórki starej nawierzchni torowej i rozebrał ceglany most nad Suchodołem i stary wiadukt nad ul.Górzyńską. Kolejnym etapem prac będzie wzmocnienie nasypu. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2022 roku. Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum firm PBW Inżynieria Jacek Garbacz, LWZ, Probudowa.com. Nadzór nad robotami prowadzi zespół Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.

Redaktor Wodociągowiec

Chcesz częściej nas odwiedzać?

Subskrybuj Wodociągowca!

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 30 maja 2022 21:43
  • Komentarze (0)
    Image placeholder

    Podobne artykuły

    Zobacz inne artykuły z tej kategorii.

    Chrzanów: rozpoczęto pra…

    Wodociągi Chrzanowskie pracują nad zmniejszeniem zużycia energii elektrycznej

    Bełchatów: dobra wiadomo…

    Dofinansowanie do przyłączy kanalizacyjnych

    Nowa prasa ślimakowa do…

    Prasa ślimakowa w pełni zautomatyzowana !

    Na polach wody jak na le…

    Raport IUNG-PIB Puławy