Zachodniopomorskie. Doktor inżynier Andrzej Kreft, ceniony specjalistą z zakresu gospodarki wodnej, został patronem zmodernizowanej przeprawy na Regalicy w Szczecinie.
- Kreft był aktywnie zaangażowanym w problemy zarządzania oraz związane z żeglugą i ochroną przeciwpowodziową w regionie nadodrzańskim. To właśnie w uznaniu jego zasług i działań na rzecz przebudowy mostu w Regalicy, został patronem zmodernizowanej przeprawy. W uroczystym odsłonięciu tablicy wziął udział Mateusz Balcerowicz – Wiceprezes Wód Polskich.
Wydarzenie otworzył I Wicewojewoda Zachodniopomorski Bartosz Brożyński, odczytując list Arkadiusza Marchewki Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Osoba, która wniosła tak wiele w życie i rozwój naszego regionu, zasługuje na upamiętnienie – napisał w liście Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Urząd Marszałkowski województwa zachodniopomorskiego reprezentował Wicemarszałek Jakub Kowalik.
Głos zabrał poseł Jarosław Rzepa, a potem odczytano list od Ministra Nauki Dariusza Wieczorka. Senator Stanisław Gawłowski w swojej wypowiedzi podkreślił wkład dr. inż. Krefta w budowę nowego mostu, a także jego zaangażowanie w ochronę przeciwpowodziową i bezpieczeństwo żeglugi. Radny Miasta Stanisław Kaup zaznaczył wartość nowej przeprawy kolejowej dla Szczecina i jego mieszkańców. Nadanie mostowi imienia dr. inż. Andrzeja Krefta jest inicjatywą społeczną, której przewodził Pan Zbigniew Antonowicz.
Nowy most na Regalicy w Podjuchach
Przebudowa mostu na Regalicy w Szczecinie-Podjuchach zostało zrealizowane w ramach POPDOW (Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły). Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej WWŻ. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską.
Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wyniosła 282 mln złotych netto. Inwestycja była prowadzona w formule „buduj” i sfinansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Źródło: Wody Polskie