Inwestycje

100-letnia konstrukcja na Odrze zostanie przebudowana

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 15 lutego 2021 20:57

100-letnia konstrukcja na Odrze zostanie przebudowana

Najpierw wodociągi, później most

Wiosną ma się rozpocząć przebudowa 100-letniego mostu drogowego na Odrze, w Krośnie Odrzańskim. W pierwszym etapie prac przełożone zostaną wodociągi, pod dnem rzeki.

12 stycznia 2021 r. firma STRABAG podpisała umowę z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie na przebudowę ponad 100-letniego mostu drogowego na rzece Odrze wraz z drogami dojazdowymi do przeprawy.

 Most zostanie m.in. podniesiony o blisko 2 metry metodą lewarowania w celu zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i podniesienia klasy żeglowności Odry. Prace budowlane rozpoczną się wiosną 2021 r. i zostaną ukończone w połowie 2023 r. Podniesienie mostu w Krośnie Odrzańskim jest jednym z elementów Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, w tym Krosna Odrzańskiego i okolic. Inwestycja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przez umożliwienie prowadzenia w rejonie mostu akcji lodołamania, co wiąże się z koniecznością zwiększenia odległości pomiędzy dolną powierzchnią konstrukcji mostu a lustrem wody do min. 5,25 m.

W pierwszym etapie inwestycji STRABAG przełoży sieć wodociągową pod dnem rzeki Odry. Prace będą wykonane metodą mikrotunelingu, która ograniczy ingerowanie w zagospodarowanie terenu i zmniejszy do minimum negatywne oddziaływanie na środowisko. Następnie powstanie most tymczasowy, na który przeniesiony będzie ruch drogowy, i rozpocznie się przebudowa zabytkowego obiektu. Obejmie ona wykonanie prac remontowych i konserwacyjnych oraz dostosowanie wysokości przeprawy do skrajni żeglugi

W związku ze zmianą usytuowania wysokościowego mostu przebudowany będzie układ drogowy na dojazdach do przeprawy wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą oraz instalacjami podziemnymi i naziemnymi w rejonie robót, w tym siecią wodociągową, gazową, elektroenergetyczną i teletechniczną oraz kanalizacją sanitarna i deszczową,

- Mamy duże doświadczenie w przeprowadzaniu operacji inżynierskich tego formatu. Przykładem mogą być innowacyjne i zaawansowane technologicznie rozwiązania, które zastosowaliśmy m.in. podczas montażu łuków mostu drogowego w Toruniu, przesunięcia zabytkowej Willi Grueneberga w Szczecinie czy nasuwania tuneli w ramach budowy Trasy Świętokrzyskiej i ulicy Nowolazurowej w Warszawie. Tego typu wyzwania cieszą i pozwalają nam wykorzystać wiedzę oraz wieloletnie doświadczenia w realizacji zaawansowanych i kompleksowych procesów budowlanych – mówi Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Warto wspomnieć, że podpory zabytkowego mostu zostaną nadbudowane z wykorzystaniem oryginalnych detali kamieniarskich uzupełnionych o elementy okładziny wykonane na wzór istniejących ciosów kamiennych.

Redaktor Wodociągowiec

Źródło: STRABAB

Chcesz częściej nas odwiedzać?

Subskrybuj Wodociągowca!

Redaktor Wodociagowiec.pl Dodany dnia: 15 lutego 2021 20:57
  • Komentarze (0)
    Image placeholder

    Podobne artykuły

    Zobacz inne artykuły z tej kategorii.

    Lipiany oddały do użytko…

    Obiekt zapewni strategiczne bezpieczeństwo w zakresie gospodarki ściekowej

    Departament Gospodarki W…

    Nowy departament w Wodach Polskich

    Czy grozi nam brak wody?

    Ponad 55% powierzchni kraju zagrożone suszą

    Będą kontrole sieci kana…

    Chrzanowskie Wodociągi zapowiadają ...